SPOR New Music School: Stockhausen gentænkt


Hvad sker der, når man beder en gruppe børn skabe ny musik ved at gengive eksisterende værker i deres egne fortolkninger? I dette års udgave af SPOR New Music School gentænkte børn og unge fra Regionens musikskoler klassiske kompositioner.

Hvert år i maj måned afholdes festivalen for nutidig lyd og tonekunst SPOR i Aarhus. Det har man gjort siden 2005 og netop i år, hvor festivalen kunne fejre sit 10 års jubilæum, blev det nyeste skud på stammen præsenteret: En kompositionsskole for unge elever, som er støttet af Aarhus 2017.

SPOR New Music School hedder projektet, som er en kompositionsskole for unge musikskolelever mellem 11 og 15 år. Igennem tre dage - under SPOR festivalen - skulle de unge med hjælp fra en mentor i form af en kompositions-studerende fra Det Jyske Musikkonservatorium skrive et spritnyt værk.

”Med New Music School lader vi de unge elever danne deres egne erfaringer med at komponere og skabe musik. Det handler om at få tændt en gnist og opleve, at man kan blive inspireret til selv at sætte toner og klange sammen uden nødvendigvis at være uddannet komponist,” fortæller Anne Bøgh, som er projektleder for SPOR New Music School. 

Men hvorfor overhovedet lave en skole for komposition?

”Altså, ligesom der er tradition for at arbejde med forskellige stilarter og med den inspiration selv skabe et udtryk, sådan som man for eksempel gør det på billedskoler, så vil vi gerne introducere det at komponere som en mulighed, når man spiller et klassisk instrument,” fortæller Anne Bøgh og uddyber årets opgave på SNMS: ” I år tog festivalen fat i tanken om at genskabe klassiske musikstykker på nye måder, og det tema går igen sig i den opgave eleverne på SNMS får. Næste år er festivalens tema et andet, og så vil opgaven afspejle det," fortæller Anne Bøgh. 

Og foreløbig tegner det godt for SPOR New Music School, hvor de første 19 elever i år prøvede kræfter med Karl Heinz Stockhausens værk 'Tierkreis'. Værket består af 12 små melodier, der hver især udtrykker hvert af de 12 stjernetegns egenart. Her fik deltagerne – fordelt på fire grupper – et af de 12 stjernetegn at arbejde med. Det blev til værker over Tvillingerne, Vandmanden, Skytten og Vægten. 

”De lærte at bruge klange, lyde og værkets idé som udgangspunkt for sine egne input og ideer,” fortæller Anne Bøgh og refererer til den samtale, hun overhørte mellem to af de deltagende drenge: ”Hvis vi nu får stjernetegnet tvillingerne, så kan vi lave to næsten ens melodier, som kører samtidig, sagde den ene. Og den anden byggede videre og svarede, at tvillinger jo netop ikke altid ligner hinanden, men alligevel har noget ens i sig. Og sådan blev de ved med at udvikle, det var simpelthen SÅ inspirerende,” fortæller Anne Bøgh, som bruger eksemplet til at understrege, hvor lidt der skal til for at tænde gnisten.

Ud over arbejdet med det konkrete værk, og den konkrete aktivitet, arbejder folkene bag SPOR New Music School også med at understøtte udviklingen af nye kompetencer hos de undervisere, som til daglig arbejder med børnene.

”Med New Music School ønsker vi at sætte det skabende element i fokus. Vi tager børnenes skabende kraft seriøst og vi stiller krav til dem om at skabe et produkt af høj kunstnerisk kvalitet, og det fik vi virkelig også i år,” fortæller Anne Bøgh.

Du kan høre, hvordan eleverne på dette års New Music School løste opgaven her på siden i løbet af juni.

Fakta
• 2015: Her prøves konceptet New Music School af for første gang under årets SPOR festival i Aarhus. 19 elever fra Aarhus Musikskole og den Kreative skole i Silkeborg deltog. Opgaven var at lave et stykke inspireret af en af de 12 melodier i Stockhausens ”Tierkreis”.
• 2016 og 2017: SPOR og New Music School vil brede sig ud til flere musikskoler i Region Midtjylland. Og i 2017 vil projektet stå bag en international konference, hvor der sættes fokus på teoretiske perspektiver og praktiske erfaringer med skabende processer og læring.
• Læs mere om SPOR New Music School på Facebook eller på SPORs hjemmeside.
• New Music School samarbejder med og støttes af en række danske og internationale aktører inden for ny musik og pædagogik: Aarhus Musikskole, Det Jyske Musikkonservatorium, Århus Sinfonietta, Ultima festival, November Musik, Huddersfield Contemporary Music Festival, Komponist Østen Ore, Dansk Komponist Forening, Statens Kunstfond, Aarhus 2017 og SNYK.