De kreative erhverv skal styrkes forud for 2017

Gode råd og penge skal hjælpe kreative virksomheder med at udvikle forretningen. Initiativet "More.Creative" skal tilbyde hjælp og vejledning til firmaer, der arbejder med musik, mode, reklame, medier, kunst og andet kreativt.

Virksomheder inden for de kreative erhverv får nu muligheden for at ruste sig til 2017 – året hvor Aarhus og hele Region Midtjylland gerne skulle blive Europas kulturelle og kreative centrum. Vækstforum Midtjylland har nedsat et sekretariat, som skal sørge for at få afsøgt nye måder at tænke i forretningsmodeller og udvikling på.

Otte partnerskaber udvælges
More.Creative hedder initiativet, som helt konkret består af sekretariatsleder Peter Boesen og hans bagland, virksomhederne Manto, Seismonaut, Volcano Concepts, CONNECT Denmark og Have Kommunikation. De har alle været med til at stifte More.Creative, og de vil alle øse af deres erfaring til de virksomheder, som bliver valgt ud til et udviklingsforløb.

De kreative virksomheder i regionen kan frem til 1. marts finde sammen i nogle partnerskaber og søge om at komme med i More.Creative. Der vil blive udvalgt otte partnerskaber, som hver kan få op til 200.000 kroner fra Vækstforum. Desuden kan de otte regne med input, støtte og vejledning fra netværket til at udvikle deres virksomheder eller koncepter.

Knap 6 mio. er bevilget
More.Creatives sekretariatsleder Peter Boesen siger om initiativet:

”Regionen har et meget stærkt ønske om, at 2017 ikke kun skal handle om at musik, teater og kunst men også om at udvikle nogle nye forretningsområder inden for de kreative erhverv. Kultur er ikke kun sanseligt område. Det er også noget, man kan tjene penge på.”

Regionsrådet har netop bevilget de første knap seks mio. kr. til at komme i gang. Regionsrådsformand Bent Hansen, som også er formand for Vækstforum Midtjylland, er sikker på, at More.Creative vil være en garant for, at de kreative virksomheder får styrket deres innovation og omsætning:

”Region Midtjylland har en særlig styrke i forhold til de kreative erhverv. Det er vores klare mål at bruge More.Creative til at sikre maksimale varige effekter af kulturhovedstadsprojektet for erhvervslivet i hele regionen.”

Åbne informationsmøder
More.Creative afholder åbne infomøder for alle interesserede den 5. februar i Herning og den 6. februar i Aarhus. Her kan man møde holdet bag More.Creative og høre mere om mulighederne for at blive en del af et kreativt partnerskab og møde nye potentielle samarbejdspartnere.