Aarhus 2017 vinder fornem international kommunikationspris

Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 har netop vundet den prestigefyldte kommunikationspris, Gold Quill 2016. Prisen uddeles af det internationale kommunikations-netværk IABC (International Association of Business Communicators). Det er første gang, prisen tildeles en Europæisk Kulturhovedstad, og det er kun anden gang, prisen lander i Danmark.  Første gang var i 2010, da medicinalvirksomheden Novozymes blev tildelt en Gold Quill pris, der af branchefolk anses for kommunikationsbranchens Oscar.

Aarhus 2017 får prisen for kommunikationen af kulturhovedstadsprogrammet omkring udstillingen ”Rejsen til 2017” i Ridehuset i Aarhus i april 2015. Med et fokus på inddragelse af borgerne, visuel og indholdsmæssig kommunikation anvendte Aarhus 2017 en bred vifte af medier til at få budskaberne ud. Juryen har vurderet kommunikationen på ti områder og konkluderer, at resultatet var ”meget vellykket”. Prisen overrækkes ved en ceremoni i New Orleans i USA den 6. juni 2016.

"Vi er meget stolte over anerkendelsen fra IABC, især fordi vi kan dele den med alle aktører og medarbejdere, der var involveret i Ridehus-arrangementet, og det understreger samtidig det internationale niveau i vores arbejde," siger Rebecca Matthews, direktør i Aarhus 2017.

Ved arrangementet i Ridehuset i 2015 inviterede Aarhus 2017 for første gang borgerne til en præsentation af planerne for Europæisk Kulturhovedstad 2017, og mere end 65 projekter fra hele Region Midtjylland viste smagsprøver på deres bidrag til 2017-programmet krydret med kulturelle indslag og debatter. Arrangementet samlede over 8000 mennesker i løbet af fem dage.

”Udstillingen blev på mange måder et vendepunkt for Aarhus 2017, og vi kunne glæde os over, at aktiviteterne skabte stor opmærksomhed blandt borgerne og har været med til at skærpe forventningerne til Kulturhovedstadsåret,” siger Rebecca Matthews.

Arrangementet blev i januar i år fulgt op af en præsentation af højdepunkter i 2017-programmet, og det er allerede nu planlagt, at præsentationen af det samlede program for Europæisk Kulturhovedstad 2017 finder sted den 12. oktober i år – 100 dage før den officielle åbning den 21. januar 2017.

Kommunikationsprisen lander i Aarhus samtidig med, at et langsigtet samarbejde med VisitAarhus og VisitDenmark om at skabe international opmærksomhed omkring Europæisk Kulturhovedstad nu giver genklang. I de seneste uger har førende amerikanske, franske og britiske medier bragt omtaler af Aarhus.

Download pressemeddelelse