10 mio. kr. skal fremme kreativ vækst

Aarhus 2017 og Region Midtjylland har i dag sat navne på fire nye partnerskaber under More.Creative. De spænder lige fra gastronomisk forretningsudvikling til mulighederne i film- og tv-produktion.

Alle fire kan på længere sigt skabe vækst og arbejdspladser i regionen. Mange af Danmarks kommende væksteventyr ligger gemt i de kreative erhverv. Nu trækker Aarhus 2017 og Region Midtjylland kreative forretningsidéer frem i lyset for at afdække og understøtte potentialet for nye job i regionen. Det sker i regi af More.Creative, hvor der i 2014 er afsat 10 mio. kr. til dels at understøtte fire nye partnerskaber, dels at videreudvikle fem, som er gået videre fra 2013.

"Partnerskaberne er udvalgt i konkurrence mellem veletablerede virksomheder og organisationer. De er gået sammen på tværs af brancher om at udvikle en forretningsidé og -model, som skal komme hele regionen til gavn. 2017 skal sætte varige aftryk – Med Aarhus som europæisk kulturhovedstad bliver Region Midtjylland i 2017 centrum for kultur og kreativitet. Vi ønsker, at 2017 sætter varige aftryk - også i regionens erhvervsliv. Under More.Creative har vi fokus på, hvordan regionen udnytter potentialet og kompetencerne i de kreative erhverv," siger Gitte Just, programdirektør for Aarhus 2017 og medlem af juryen i More.Creative.

"De partnerskaber, som More.Creative støtter, skal ikke kun have gode idéer. De skal udvikle forretningsmodeller, der er skalerbare og kan skabe arbejdspladser i regionen. Vi er derfor glade for, at mange af regionens stærke aktører er med i partnerskaberne," fortsætter hun.

"Kreative erhverv er en vigtig motor Gode rammer for innovation i de kreative erhverv er en vigtig motor for Danmarks vækst og konkurrenceevne," siger Niels Milling, underdirektør i Dansk Erhverv og medlem af følgegruppen i More.Creative og fortsætter:

"De kreative erhverv har et uforløst potentiale – i sig selv og i samarbejde med andre erhverv. Kreative virksomheder er gode til brugerinddragelse og til at skabe produkter, der konkurrerer på kvalitet frem for kun pris. Den viden og erfaring har mange brancher og sektorer brug for. Derfor vil vi se de kreative erhverv vokse i omfang i de kommende år."